Orthodoxe actie heeft als doel: samen werken om de Orthodoxe
principes in het dagelijks leven binnen te brengen . Het openbare
leven van vandaag wandelt niet langs christelijke paden. Het
christendom, uitgedrukt in zijn volmaakte vorm in de Orthodoxie,
reikt alles aan wat nodig is voor de verlossing van de menselijke
ziel en geeft leidende principes voor de oplossing van alle
problemen in het openbare leven. Kijkend vanuit de Orthodoxe
weg is het openbaar leven onvermijdelijk in een abnormale en
verziekte toestand.
Bijna iedereen voelt een achteruitgang in
de toestand van de gehele wereld. Overal is er onzekerheid,
verdachtmaking en machteloosheid. Men spreekt over vrede, maar
er is geen vrede, en iedereen bereidt zich op oorlog voor. Men
streeft ernaar iedereen gelukkig te maken in dit leven, maar
het leven wordt steeds gespannener en moeilijker. Men zoekt
nieuwe wegen van leven, maar men zal ze nooit vinden, omdat
ze niet bestaan. Het christendom openbaart de betekenis van
het leven aan alle volkeren en voor alle tijden, en alleen het
christendom kan antwoorden op alle manifestaties en vragen van
het leven. Deze eeuwige waarheid over het leven is behouden
door de Kerk van Christus, en de mens moet bereid zijn door
haar onderwezen te worden en hij moet in staat zijn, haar wijsheid
te verstaan; en alleen deze weg zal de mensheid rust en genezing
doen vinden. Het openbare leven heeft zich ver van deze weg
verwijderd. Het zoekt genezing in wetenschappelijke ontdekkingen
of door het koesteren van een sterke gezondheidsmoraal. Maar
nog nooit zijn zoveel mensen ziek in de ziel als nu, omdat de
ziel van de mens, ooit dezelfde, door haar natuur zoekt naar
een ander leven - het leven van de Kerk, het leven van de Genade.
Het openbare leven echter doet alles juist zo, dat zij aan de
ziel van de mens NIET geeft wat ze nodig heeft. Zelfs zij, die
zich Orthodox noemen, nemen de stem van de Kerk weinig ter harte,
ze begrijpen haar nauwelijks en ze zijn meestal helemaal niet
bereid om haar leiding te aanvaarden bij het zoeken naar de
weg, waarop zij als christenen kunnen leven in de gemeenschap
of in bestuursfuncties. De algemene toestand is zo alarmerend
dat we zelfs stemmen van hedendaagse denkers horen opgaan, die
zeggen dat de mens, weggegaan van de eeuwige bron van het leven,
steeds minder en minder geschikt is om te leven en het leven
steeds doellozer wordt, ja dat het einde van de wereld nabij
is. We kennen de dag niet en evenmin het uur, maar of die nu
nabij zijn of niet, toch staat daar voor de mensheid dezelfde
betekenis en dezelfde weg van het, zowel private als openbare
leven. Voor de hergeboorte van de mens is het noodzakelijk dat
er een openbaar Orthodox leven wordt gevormd, dat al de vragen
en manifestaties van het leven beoordeelt, en dat beslissingen
neemt vanuit het standpunt van de Orthodoxe wereldvisie. Dat
is het streefdoel van de Orthodoxe Actie. Deze actie moet oproepen
tot een geestelijke en morele hergeboorte van de maatschappij.
Deze moet de waarheden van de Orthodoxie uitzaaien, niet als
abstracte dogma’s, maar aangepast aan de gegeven omstandigheden.
Ze moet tonen hoe de problemen moeten worden opgelost in het
dagelijkse leven van het individu, van de gemeenschap en van
de regering op basis van de Orthodoxe principes.De Kerk wacht
op een dergelijke Orthodoxe activiteit in de maatschappij.
Uit deze tekst filteren wij de volgende
doelstellingen:
1. Wij wensen ons heilig geloof te verspreiden
en te propageren, daar wij overtuigd zijn dat ons heilig geloof
inderdaad genezing kan brengen aan onze verziekte wereld, en
dat wij het geluk slechts kunnen vinden in het volgen van DE
WEG, die Christus is: de God-Mens die alles gedaan heeft in
zijn onmetelijke genegenheid om ons tot zich te trekken en te
verlossen.
2. Om de Orthodoxie beter bekend te
maken is het noodzakelijk om de teksten van de Heilige Vaders
over het geloof, over de praktische beleving van het Evangelie
en over de uitleg van de Schrift toegankelijk te maken voor
een breed publiek. Daarom zullen wij ons inspannen om deze teksten
te vertalen, deze uit te geven en aan de mensen aan te bieden.
3. Naast deze vertalingen lijkt het
ons noodzakelijk om conferenties en dia-avonden te organiseren
om de Orthodoxie, de Liturgie, de iconografie en alle andere
aspecten van ons geloof bekend te maken.
4. Het lijkt eveneens belangrijk om
bezinningsdagen of -weekends te plannen, waarbij dan duidelijk
over een problematiek kan uitgeweid worden en ons kan geleerd
worden hoe wij als gelovigen ons moeten opstellen bij bepaalde
toestanden of geplogenheden die heden ten dage in de wereld
plaatsvinden.
5. Willen wij morele en daadwerkelijke
steun bieden aan orthodoxe projecten, die door de broederschap
worden goedgekeurd. Deze projecten kunnen in binnen-of buitenland
gebeuren.
6. Willen wij, broeders en zusters van
de broederschap, zelf de eersten zijn om de christelijke leer
in praktijk te brengen. Vooreerst door gehoor te geven aan de
stem van de Heilige aan wie de broederschap is toegewijd.
De Kerk is de eenheid van allen die het
ware geloof in de ware God belijden, met aan haar hoofd: de
Heer Jesus Christus; haar streven is de geestelijke vervolmaking
van elk van haar leden.De Kerk wordt Katholiek genoemd, dit
betekent universeel, alomvattend. In de Kerk van Christus is
geen onderscheid tussen Griek en Jood, besneden of onbesneden,
barbaar en Skyth, slaaf en vrije (Kol. 3:11); de Kerk omvat
allen; de mensen van alle tijden en alle plaatsen, levenden
en doden, en zelfs de engelen treden binnen in de Kerk. Daarom
kunnen en zouden alle leden van de Kerk moeten deelnemen aan
haar gebeden. In de Liturgie wordt het onbloedige Offer opgedragen
voor alle gelovigen, zowel voor de levenden als voor de doden.
Eveneens worden in de Kerk afzonderlijke gebeden geofferd voor
al wie in nood verkeren, en voor de overledenen; de Kerk roept
al haar leden op om met ijver de overledenen te gedenken, vragend
om vergeving voor de zonden, die zij begaan hebben, en om de
eeuwige zaligheid in het Koninkrijk Gods.
Daarom wordt alle leden gevraagd:
- regelmatig de Goddelijke Diensten
bij te wonen, niet alleen de Goddelijke Liturgie, maar tevens
de andere diensten van de Heilige Kerk.
- thuis het gebed en de schriftlezing
een belangrijke plaats en tijd toe te kennen. In elk geval
bidden wij 's morgens en 's avonds, voor en na het eten.
- het Jezusgebed te beoefenen.
- duidelijk de hoek met de Heilige Ikonen
te verzorgen. Een steeds brandende lamp en bloemen bij de
grote Feesten.
- de Heilige Ikonen te vereren voor
het gebed.
Om dit alles met Gods hulp en door de gebeden
van de Heiligen te kunnen vervullen streven wij de deugd van
de nederigheid na en hebben we de bereidheid om de geestelijke
strijd te voeren.
Gods genade staat altijd de strijder bij,
maar dat betekent niet dat de strijder altijd in de positie
van overwinnaar verkeert. Soms raakten de beesten de rechtvaardigen
niet aan, maar dat wil niet zeggen dat zij altijd hen niet aanraakten.
Wat belangrijk is is niet de overwinning of de positie van overwinnaar,
maar veeleer het zwoegen van een streven naar en een toewijding
aan God. Groot is de apostel Paulos, maar vele keren (driemaal
betekent niet eenmaal, maar vele keren) vroeg hij de Heer dat
de boodschapper van Satan van hem zou weggaan, want hij beukte
hem, hij kwelde hem met aanvallen die moeilijk en zijn geest
tegengesteld waren.
Maar de Heer liet hem in die toestand: “Mijn
genade is u genoeg” (2 Kor. 12, 7-9) - er is genoeg bijstand
van de genade en er zijn voldoende gaven voor hem voorzien.
De Heer wil dat de apostel streeft naar de reiniging van zijn
ziel.Wat belangrijk is is de toestand van de ziel, het streven
naar God, en niet het kaliber van de overwinnaar. "Sterkte wordt
volmaakt in zwakheid.” Hoewel een mens zwak kan bevonden worden,
dat wil helemaal niet zeggen dat die mens door God is verlaten.
De Heer Jezus Christus, naar het standpunt van de wereld, was
beangst, maar wanneer de zondige wereld Hem als helemaal vernietigd
beschouwt, was Hij de overwinnaar van de dood en de Hades. De
Heer beloofde ons geen posities als overwinnaars als vergelding
van rechtvaardigheid, maar Hij zei ons: “In de wereld lijdt
gij verdrukking, maar houdt goede moed, Ik heb de wereld overwonnen”
(Jo. 16,33) De kracht van God is doeltreffend, wanneer iemand
Gods hulp vraagt, kennend de zwakheid en de zondigheid van zijn
natuur. Daarom zijn de nederigheid en het streven naar God de
fundamentele deugden van een christen.
Daarenboven zullen wij ons inspannen om de
Heilige Vastentijden, vastgesteld door onze heilige Vaders te
eerbiedigen en met vurigheid te beoefenen. Altijd spreekt de
Heer tot alle volkeren van alle tijden en vertelt hun iets,
wat duidelijk is en door iedereen gekend. Vandaag is iemand
leeft, maar morgen sterft hij en alles wat hij bezat, gaat voor
hem verloren. Maar die ziel, die het lichaam doet bewegen, leeft
verder en zij is of getroost en gelukkig, of bedroefd en bezwaard.
Zo is de mens geschapen: het lichaam leeft zoals de ziel het
begeert. Op het ogenblik van sterven leeft de ziel verder zonder
het lichaam. Alles zal vergaan, behalve wat de ziel verzameld
heeft door liefde en gebed. Al het deugdzame, wat een mens heeft
gedaan, is geschreven in de ziel en zal van hem niet worden
weggenomen. Terwijl iemand leeft, ziet hij dat zijn aandacht
door vele dingen opgeëist wordt: kleding, gezondheid, zijn werk,
studies. Er zijn tijden waarin hij alleen bezig is met de gedachte
aan oorlog of een mislukte oogst - kortom alles wat nodig is
voor het leven op aarde. Zo zijn er in het geestelijk leven
ook tijden van bijzondere aandacht voor wat noodzakelijk is
voor de ziel. Zo is de grte Vasten - een tijd van bijzondere
aandacht en onderzoek en van het bevrijden van de geestelijke
krachten. Vasten is ingesteld door de Heilige Geest. Gerechten,
die streefden naar God, kwamen tot de kennis van de betekenis
van het vasten door hun levenservaring en zij legden getuigenis
af dat er zonder vasten geen geestelijk leven kan zijn. Al de
verschillende aanvallen van de duivel, al zijn verzoekingen,
alles, wat de diabolische wereld betreft, wordt ter zijde geschoven
-wordt krachteloos en te schande gezet- als iemand dapper het
woord van de Verlosser zelf, de Heer Jezus Christus, volgt:
“Dit soort wordt alleen uitgedreven door gebed en vasten” (Mat.
17,21) Nu is het de tijd om te vasten, de gepaste tijd om de
ziel te reinigen. Dat is het belangrijkste voor de ziel: dat
zij in staat is om Gods genade te ontvangen, zodat schatten
kunnen worden opgestapeld in de ziel, en deze zal daar niet
weggenomen worden. Dan zal zijn levenspad recht zijn; in de
ziel zal er vrede en vreugde zijn.“Schep in mij een zuiver hart,
o God, en vernieuw in mijn binnenste de rechte geest.
7. Naar het voorbeeld van onze heilige
patroon zullen wij de Heiligen liefhebben en eren en ze als
voorbeeld nemen en bron van inspiratie voor ons eigen leven.
- Daarom zullen wij bij ons gebed dagelijks het Troparion of
Kondakion van de heilige van de dag bidden. - Wij zullen eens
per jaar een pelgrimstocht organiseren naar een plaats waar
de relieken van heiligen rusten om er samen te bidden, te zingen
en de heilige relieken te vereren. - Wij zullen tevens minstens
één boekje per jaar uitgeven met het levensverhaal van een heilige.
- Wij zullen tevens pogen om relieken naar onze kerk te brengen,
door bij de katholieke overheid er met nadruk om te smeken en
te bedelen.
8. Naar het voorbeeld van onze heilige
patroon, die zich dag en nacht ingezet heeft voor de ongelukkigen,
de wezen en alle mensen die in geestelijke of materiële nood
waren, willen ook wij ons inzetten om deze mensen te helpen
en te steunen. Zo wij iemand in onze omgeving weten die in nood
is, zullen we dit aan de broederschap meedelen, die naar de
mate van het mogelijke zal helpen om de nood te lenigen. Wij
zullen ook sociale projecten steunen of zelf beginnen om te
helpen waar de nood het hoogst is.
9. De broederschap stelt zich onder
de geestelijke leiding van de abt van het Orthodox Klooster
van de Moeder Gods te Pervijze.
10. De broederschap wil zich boven alle
jurisdicties plaatsen en wil toegankelijk zijn voor alle orthodoxen
van welke origine ook en voor alle anderen die bereid zijn om
in de geest van Aartsbisschop Joan te werken. Indien iemand
zich bezondigt tijdens een vergadering door jurisdicties tegen
elkaar uit te spelen, wordt hij vriendelijk verzocht de vergadering
te verlaten.
11. De oprichtende leden en later alle
leden hebben de opdracht leden te werven.
12. De oprichtende leden hebben als
taak een boekhouding op te zetten, die ten allen tijde door
de abt kan gecontroleerd worden.
Wie kan lid worden?
Iedereen.
Er wordt echter een onderscheid gemaakt
tussen actieve leden, passieve leden en ereleden. Tot de actieve
leden behoren alleen de orthodoxen. Zij hebben in de vergaderingen
beslissingsrecht.
Tot de passieve leden behoren diegenen van
de orthodoxen die dit verkiezen en alle niet orthodoxen. Zij
nemen deel aan de vergadering, kunnen voorstellen naar voren
brengen, deelnemen aan de discussies, maar ze hebben geen beslissingsrecht.
Tot de ereleden behoren dezen, die door
de broederschap vereremerkt worden. Ook zij vallen onder het
bestel van de passieve leden.
De broederschap beseft echter heel goed,
dat de Heilige Geest kan werken door elkeen en daarom zal naar
ieder aandachtig worden geluisterd en zal geen enkel voorstel
zomaar verworpen worden.
Troparion
Als een geestelijke morgenster * aan het
hemels firmament * omvat gij heel de wereld * om de zielen der
mensen te verlichten. * Daarom is uw naam geëerd in Oost en
West, * want gij zijt lichtend door de Zon der gerechtigheid.
* Heilige Joan, beminde Herder, * bid tot Christus God ** om
de grote genade voor onze zielen. Kondakion Tot u, ,de herder
en beschermer van ontheemden, * van daklozen, weduwen, wezen,
armen en bedroefden * heffen wij deze beurtzang, * ontstaan
uit liefde en dankbaarheid. * Red ons als hiërarch, vol genade
en mededogen * van de vijanden der apostolische waarheid, **
daar wij tot u roepen: verheug u, grote wonderdoener Joan.
Kondakion
Tot u, ,de herder en beschermer van ontheemden,
* van daklozen, weduwen, wezen, armen en bedroefden *
heffen wij deze beurtzang, * ontstaan uit liefde en dankbaarheid.
* Red ons als hiërarch, vol genade en mededogen * van de vijanden
der apostolische waarheid, ** daar wij tot u roepen:
verheug u, grote wonderdoener Joan.