Heer Jezus Christus, Zoon van God, ontferm U over mij, zondaar.
Kerk Pervijze
schild Broederschap Vladyko Joan schild
Kerk Yanama
Webwinkel   Sitemap | U bent hier >Orthodoxalia > Heiligen Per Dag > 15 december
15 december
Vladyko Joan
Eleutherius

Eveneens op deze dag:
Paulus van de Latros-berg


boxen

Eleutherius van Illyrië en zijn Gezellen

 

 

Eleutherius had nobele en zeer eminente ouders. Eleutherius werd in Rome geboren, waar zijn vader een keizerlijke proconsul was. Zijn moeder Anthia hoorde het Evangelie van de geroemde Apostel Paulus en werd door hem gedoopt.
Omdat ze al snel als weduwe achterbleef, vertrouwde ze haar enige zoon voor studie en dienstwerk toe aan Anicetus, Bisschop van Rome. Toen deze merkte hoe Eleutherius door God met talenten gezegend was en door Zijn genade ook verlicht werd, wijdde hij hem op 15-jarige leeftijd tot diaken, op 18-jarige leeftijd tot priester en op 20-jarige leeftijd tot bisschop. Eleutherius’ wijsheid, hem door God geschonken, compenseerde ruimschoots wat hem door gebrek aan jarenlange ervaring ontbrak en deze uitverkorene Gods werd tot Bisschop van Illyrië gewijd en had zijn zetel te Valona (Avlona) in Albanië.
De goede herder leidde zijn kudde op voortreffelijke wijze en dagelijks nam het aantal volgelingen toe. Keizer Hadrianus, een wreedaardige vervolger van Christenen, stuurde zijn bevelhebber Felix met soldaten er op uit om Eleutherius gevangen te nemen en hem naar Rome te brengen. Toen Felix in Valona aankwam en de kerk binnenstormde, zag en hoorde hij de hiërarch van God in de Dienst voorgaan. Eensklaps veranderde zijn gemoed, hij werd een Christen. Eleutherius doopte Felix en vertrok met hem naar Rome. Hij keerde vreugdevol terug, alsof hij naar een feest ging, en niet naar zijn vonnis of marteling. De keizer onderwierp de edele Eleutherius aan afschuwelijke martelingen: hij werd gegeseld, geroosterd op een ijzeren bed, gekookt in pek en verbrand in een oven. Door Gods kracht wist hij echter al deze dodelijke folteringen te overleven.
Als getuige bij deze wonderen verklaarde de Romeinse gouverneur Caribus dat ook hij een Christen was. Caribus werd gemarteld en tenslotte onthoofd, en met hem ook Felix. De keizerlijke beulen onthoofdden daarna Eleutherius.
Toen Anthia, Eleutherius’ moeder, zich boog over het onthoofde en ontzielde lichaam van haar zoon, werd ook zij onthoofd.
Hun lichamen werden overgebracht naar Valona, waar Eleutherius ook vandaag nog de naam van Christus verheerlijkt door vele wonderwerken. Deze heiligen stierven allen de marteldood in het jaar 120, tijdens het bewind van Keizer Hadrianus.

 

 

Kondakion t.2

 

Stralend sieraad van Priesterschap en voorbeeld der Martelaren, * Heilige Hieromartelaar Eleutherius, * bid voor ons allen die met liefde uw gedachtenis vieren, ** om ons te verlossen uit alle gevaar.

 

 

Naar begin pagina

 

 
© copyright 2003 - Broederschap Aartsbisschop Joan - alle rechten voorbehouden