Heer Jezus Christus, Zoon van God, ontferm U over mij, zondaar.
Kerk Pervijze
schild Broederschap Vladyko Joan schild
Kerk Yanama
Webwinkel   Sitemap | U bent hier >Orthodoxalia > Heiligen Per Dag > 18 augustus
18 augustus
Vladyko Joan
Florus en Laurus van Illyrië

Eveneens op deze dag:
Nafeest Ontslaping van de Moeder Gods


boxen

Florus en Laurus van Illyrië

 

 

Florus en Laurus waren tweelingbroers en steenhouwers in Illyrië en leefden tijdens de 2de eeuw. Zij leefden zo sober mogelijk en schonken zoveel mogelijk aan de armen en behoeftigen. Toen zij een opdracht ontvingen een afgodsbeeld te maken, verkondigden ze aan de opdrachtgever, Proculus en Maximus, het Evangelie, terwijl God hun prediking met wonderen bekrachtigde. Zo genazen zij de zoon van de heidense priester, die een steensplinter in het oog had gekregen, door het maken van een Kruisteken en een nacht, in gebed doorgebracht. Bij het zien van dit wonder bekeerde de vader zich en met hem, het gehele gezin. Het aantal Christenen groeide zienderogen en toen de afgodstempel klaar was, werd deze tot kerk van de Ene en Ware God gewijd.
Toen dit de stadshouder echter ter ore kwam, liet hij beide broers oppakken en begraven in een droge put. Proculus en Maximus, de opdrachtgevers, die zich reeds tot het Christendom hadden bekeerd, warden reeds vroeger ter dood gebracht. Tijdens de regering van Keizer Constantijn de Grote werden de lichamen ongeschonden teruggevonden en naar Constantinopel overgebracht.
Novogord, een stad in Rusland, koos de beide broers later tot schutspatronen van de stad. Omdat er in die stad jaarlijks een zeer bekende paardenmarkt gehouden werd, komen op de icoon van Florus en Laurus vaak paarden voor. Deze dieren hebben echter niets te maken met het leven van de heiligen.

 

Troparion t.4

 

Laat ons het in God wijze broederpaar bezingen, gelovigen, * de Alzalige Florus en de Alomgeëerde Laurus, * want zij hebben aan allen de Ongeschapen Drie-Eenheid verkondigd * en deze prediking met hun bloed bekrachtigd. * Nu gij met stralende kronen zijt getooid, * bid tot Christus God ** onze zielen te redden.

 

 

Kondakion t.8

 

Heden vereert de gehele wereld de Heiligen Florus en Laurus * als Bloedgetuigen en Wijze Dulders van Christus, * opdat wij door hun gebeden genade en barmhartigheid mogen verwerven * en verlost mogen worden uit alle nood en ongeluk ** en van Gods toorn en straf op de Dag van het Oordeel.

 

Naar begin pagina

 

 
© copyright 2003 - Broederschap Aartsbisschop Joan - alle rechten voorbehouden